woensdag 4 maart 2015

Aflevering 1 - Bijdorplaan 433

Bijdorplaan 433

4 maart 2015

Vanmorgen om zeven uur van huis.
Om om kwart voor negen in Zoetermeer
 te kunnen zijn.
Na tien minuten op de N57 sta ik al vast
 in een file.
A 15 afgesloten,
volg de borden voor Rotterdam.
Na twintig minuten ben ik weer
op de Groene Kruisweg,
vlakbij huis...

Om vooral de afslag na de Benelux
niet te missen.
Ga ik te vroeg de bocht om.
Holy moly...zit ik in Schiedam.
Weer terug de grote weg op.
Het schiet maar niet op.
De moed zakt me in de schoenen.

Als je niet ..... of te laat.
Op de afspraak komt opdagen.
Kost het je drie maanden inschrijving.
Ik troost me met het feit.
Dat dit geen ramp is.
Maar wil wel dolgraag de flat bekijken.


In de buurt van Delft,
kan ik opeens weer gas geven.
De tomtom geeft aan
hoe laat ik op de bestemming kan zijn.
Acht uur één en veertig.
Jippie dan kan ik het nog halen.

Ik probeer wat tijd in te halen,
door de scheuren waar ik mag scheuren.
Zo verspringt de aankomsttijd steeds.
Tussen acht uur veertig en
acht uur één en veertig.
Veel stress voor een dame van zevenenzestig.
Die over dertien jaar tachtig hoopt te worden.

Op mijn verjaardag vertelde ik Willy en René.
Over een wooncomplex dat wel leuk was,
maar ...... als ik tachtig zou zijn.
Waarop René zei dat ben je over dertien jaar.
Die dertien jaar krijg ik sindsdien.
Niet meer uit mijn kop.

Op de bestemming aangekomen,
Zoek ik zwetend tussen zeven gebouwen
de juiste flat.




Door een wonder loop ik de goede kant op.
Daar staat de meneer van de toewijzing.
Die de ingangsdeur van de flat open houdt.





Het groepje woningzoekers staat al in de lift.
Ik kan er nog bij en zeg;
'Nou maar hopen dat de flat een WC heeft.
Ik ben vanaf zeven uur onderweg.'

'Waar komt u dan vandaan?
Van Hellevoetsluis?
Oohhh gaat u dan de zee niet missen?
Ik moet nu even niet aan klotsend water denken.'
Enfin de toon is gezet.
Het wordt een gezellige boel.

De flat is gigantisch ruim.
Achtenzestig vierkante meter.
Veeeeel ramen van de vloer tot het plafond.
Met elektrische screens.
Vreemd genoeg géén balkon.
Wel zicht op een binnentuin.



Een luxe 'levensloopbestendige'flat.
Rolstoeltoegankelijk.
De beugels bij de w.c. in badkamer
zijn al aangebracht.
Ook nog een apart toilet.
Die ik in mijn eigen huisje zo mis.

Een berging binnen met de c.v.
(op de site van woonnet stond géén berging)
In de kelder ook nog een berging.
Vloerverwarming met een vernuftig systeem,
waardoor je weinig stookkosten hebt.
Alles zo goed als nieuw.

Ik heb het gebouwencomplex.
een keer van de buitenkant bekeken.
en nu ik in het appartement sta
weet ik opeens 
waarom het me niet aanspreekt.
Het doet me aan een kantoor denken.
Voel me opgesloten
in een soort bedrijventerrein.

Het echtpaar dat nummer één staat
accepteert het meteen.
Ik ben echt blij voor die mensen.

Buiten spreek ik met een echtpaar.
Zij staan op nummer elf.
en willen het dolgraag hebben.
Ik ben verbaasd 
dat zij ook uitgenodigd zijn.
Zij staan al zes jaar ingeschreven
en ik nog maar twee jaar?
Waarom ik nummer vijf?
en zij nummer elf?
Zij denken dat het te maken heeft
met wat voor huis je achterlaat.

 Daarna ben ik langs een rijtje.
van vier kleine vierkante flats gereden.
Op de Griekenlandlaan.
Daar wil ik graag wonen,
op een steenworp afstand
van het winkelhart,
het theater en de bios.
Dat ziet er gezellig uit.

Uitgepuft bij ikea.
met een ontbijtje van één euro.
en een rondje gelopen
om de nieuwe ontwerpen te bekijken.
Het is erg lente-achtig.
met veel grasgroen.

Ik wordt er vrolijk van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten