vrijdag 13 maart 2015

Aflevering 2 - Fregatwerf 357

Fregatwerf

13 maart 2015

Door actief te zoeken
en ook naar huizen te kijken,
waar ik van tevoren al weet,
dat ik daar niet wil wonen.
levert verrassend veel informatie op.

Ik krijg de uitnodiging,
om op vrijdagochtend naar de Fregatwerf
te komen.




Het complex ken ik al van een YouTube filmpje.
Het heeft een weids uitzicht over water,
met een romantisch bruggetje.



Helaas de woning ligt
aan de straatkant,
weinig zon en uitkijk.
Ook was er een foutje op de website,
de woning is niet beneden,
maar op de derde verdieping.



In dit grote complex zijn 
ook maisonnettes.
Seniorenwoningen met een binnentrap.
Het moet een jonge architect 
geweest zijn,
zonder stramme oma en met vitte ouders.
De vertegenwoordiger 
van de coöperatie vertelt,
dat regelmatig bewoners intern willen
verhuizen naar een gelijkvloerse woning.

Ik ben verbaasd dat ik uitgenodigd ben,
en ook nog eens op nummer 1 stond?

Het heeft te maken met
het aantal inschrijvingen
de inschrijvingsduur
de periode die je in je huidige woning woont
de oppervlakte van je huidige woning
en of je huidige woning ook van een
coöperatie is.

Dit is de MIX waar je volgnummer uit komt.

We zijn met vier gegadigden,
waarvan één direct zegt
 'te weinig zon.'
De ander vind het niet mooi.
'ik zit niet op een schopstoel,
en ik woon nu nog prachtig.'

Nummer één ....ik zei de geit,
wil liever een driekamerwoning.
Maar toch nieuwsgierig,
want het kan een appartement zijn.
wat ruim oogt.

Ik vind het lastig 
om een indeling voor me te zien.
Soms is er op de site een plattegrond.
Vierkante meters zeggen mij niet zoveel.
Het feit dat ik het aanbod weiger,
heeft geen gevolgen voor de wachtlijst,
vertelt Oda mij.

Oda is seniorenmakelaar
van de woningcorporatie Vidomes
Ik herken haar naam,
heb via de email een folder
bij Vidomes  aangevraagd.

Ik grijp mijn kans
om een afspraak met haar te maken.
Maar helaas,
die bemiddeling is er 
alleen voor mensen
die op dat moment 
ook van Vidomes huren.

Zij komt dan bij je thuis.
Kijkt naar je huidige woning
en geeft dan voorrang.
naar een seniorenwoning.
Zo komen er eengezinswoningen vrij.

Oda wil mij wel terug bellen,
om nog wat vragen 
van mij te beantwoorden.
Dat doet ze keurig in de middag.
Ze geeft uitleg hoe het werkt met urgentie.
Ik besluit dit niet aan te vragen.

Mijn kansen zijn nu goed,
gezien de aanbiedingen tot nu toe.
Ik kan beter op mijn gemak kijken,
en wachten op woningen 
die me ideaal lijken.
Oohh wilt u graag 
op de Griekenlandlaan wonen?
Daar komt binnenkort 
een appartement vrij.
op nummer 301

Ik krijg gelijk buikpijn,
want zo'n haast heeft het nou ook weer niet.
De Schoutenhoek is 
dat niet leuk voor u?

Toen ik op de site ging kijken,
zag ik dat er 
in de Schoutenhoek,
in februari een appartement 
was aangeboden.
Raar dat ik 
daar geen email van heb gekregen, 
wacht eens even...
mijn JAARinkomen voor die flat
 is 54 euro te hoog!
Is dat de reden?

REGELS REGELS REGELS
Voor elke woning aparte voorwaarden.

Mevrouw nummer negen.
(er zijn een paar gegadigden 
niet op komen dagen)
Is opeens nummer één!

Ze wordt zenuwachtig,
komt kijken voor haar schoonmoeder
die in Zeewolde zit te  verpieteren
na het overlijden van haar man.
Telefoontje met schoonmoeder
'ja... het is een leuk appartement
grote huiskamer....
en een mooie hoek voor je poppenhuis!'

Natuurlijk wil
 de oude dame het huis eerst zien.
Het valt me mee dat Oda
daar soepel mee omgaat.
De voorwaarden zijn
dat je alle papieren bij je moet hebben,
zodat je het direct ter plekke kan beklinken.
Gelukkig kan er iets geregeld worden
met de sleutel op maandag.
Fijn voor die mensen.

Daarna rijd ik naar Fonteinbos.
Waar ik in de toekomst bij aanbod
ook op wil reageren.
maar als ik daar rond loop
zie ik er toch van af.



Ik wil naar de Juweellaan
maar de TomTom stuurt me opeens de A 12 op.
Dan rijd ik maar terug naar Hellevoet.
Wat een luxe dat ik geen haast heb

en nog volop geniet van mijn 'eigen huisje.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten